I skivspelaren just nu: A very She and Him christmas

I skivspelaren just nu: A very She and Him christmas

She and Him, indiekonstelationen med M Ward och Zooey Deschanel släpper julskiva tidigast av alla( släpptes 24 oktober och släpps den 28 november här i Sverige).

För er som upptäckte Zooey Deschanel genom att se henne på filmduken kan ha svårt att släppa det faktum att hon medverkat i filmer som: Elf, Yes man och 500 days of summer mfl. Jo jag vet ( upptäckte henne när jag såg Yes man). Men det går inte att komma ifrån det faktum att hon skönsjunger som en, ja jag vet inte vad. Jag gillar kontrasten She and Him skapar med de barnsligt poppiga melodierna och Zooeys lite mognare röst. Musiken den känns tidlös och det klangar inte negativt. När det sedan ska till att göras julmusik så vet jag att det som alltid när det gäller julmusik väcks en viss skepsis. She and Him har släppt två album tidigare, smart döpta till volume one och volume two. Lyssna på avslutningslåten ”If you cant sleep” på Volume two skivan. Den fick mig inte att tveka på att de kan göra ett bra julalbum.

Efter att ha lyssnat igenom skivan( finns på spotify redan nu) hör jag en annan sida av duon, en mycket mer avskalad och enkel. Ofta bara en gitarr och sång. De gör det bra och det låter klassiskt. Lite så som vi alla vill ha det på julen, skapa en känsla med hög mysfaktor utan att musiken hamnar mitt i centrum. De tolkar klassiker som ”Have yourself a merry little Christmas” och ”Sleigh ride”. Allra bäst är tolkningen av Frank Sinatras ”The Christmas Waltz”. Det är inte i klass med Bob Dylans överaskande julalbum från 2009. Men det är en klart köpvärd skiva och kanske en tidig julklapp till dig själv?


/A

Leave a Reply

