Strages Youtubiana – Värt att minnas

2008 fick musikjournalisten Fredrik Strage motta det stora journalistpriset som ” Årets förnyare”. Detta för sin egna ihopsatta lista ” Strages youtubiana” som innehöll Youtubes 100 största rockögonblick någonsin. Priset bestod förutom ära också av en prischeck på 75000 kronor och Strage motiverade vad han skulle göra för pengarna såhär: ”Nu har jag en del pengar att köpa skivor för – vinylskivor. Och jag får väl köpa dem på nätet, förtydligade han. Eller gör jag som nobelprisvinnarna, köper en ö för pengarna och drar mig tillbaka. Många skivor räcker det till men en rätt liten ö, sade Strage.”

Vad jag vill komma till är listan är oerhört bra och ett intressant initiativ. Det tråkiga är att den inte går att hitta någonstans just nu. Det är särskilt ett klipp jag kommer ihåg från listan och det var inte för att det låg på plats NR 1. Klippet är när garagerock bandet The Cramps uppträder på Napa State Mental Hospital i Kalifornien den 13 juni 1978. The Cramps var speciellt inbjudna av läkarna på sjukhuset som hade bestämt sig för att testa punkrock som terapiform.

Precis innan låten “The way I walk” säger sångaren Lux interior detta: “We’re The Cramps. We’re from New York City and we drove 3000 miles to play for you people. Somebody told me you people are crazy. But I’m not so sure about that. You seem to be alright to me.”

Sen så började en spektakulär show som jag inte vill att någon ska missa.

/A

Leave a Reply

