Håkan Hellström – Mästare på att låna

Håkan Hellström – Mästare på att låna

Att kalla Håkan Hellström för låtknyckare är i väldiga laget att ta i. Bättre beskrivning borde vara ”en inspirerande lånare” som verkligen har känsla för att välja ut speciella låtrader. Att göra något nytt nuförtiden är väldigt svårt och att sätta liv i gamla fina låtar genom att låna är något fint. Satt och letade lite vad Håkan blivit anklagad för att ha snott och det är en del anklagelser.  Håkan själv har  tidigare såklart uttalat sig om alla rykten såhär: ”Jag leker med musik och intryck. Det enda jag kan säga är att det är mina känslor som kommer ut och jag hoppas att folk kan lyssna med öppet sinne, sade han”. Öppet sinne säger han och det får kanske de som anklagar Håkan för att vara en knyckare att tänka till lite. Roligare att få veta var Håkan hittat sin inspiration. Här är lite olika utdrag ur texter och musik där inspirationen hittats.

Musik

”Känn ingen sorg för mig göteborg” är väldigt lik denna TV Spels låt med Sonic the hedgehog.

Och “När jag ser framåt” och Andrew Loyd Webbers “Pie Jesu”

Samt “Nu kan du få mig så lätt” och The Eagles -“Desperado”

Textrader

Sen är de mycket små klockrena textrader som lånats och då främst från Håkans egna stora idoler, Bob Dylan, Morrissey, The Smiths, T- Rex, Cornelis, Eldkvarn

Bob Dylan

Bob Dylans ”Tangled up in blue” har Håkan översatt titeln till sin egna ”Uppsnärjd i det blå”

 Håkans låt  “Den fulaste flickan i världen” har lika titel med Bob Dylans “Ugliest girl in the world”, som ligger på albumet “Down in the groove” (1988).

 The Smiths

Introt på ”Uppsnärjd i det blå” följer av ”Men du sover ju,  du hör ju inte på” – och på The Smiths – Rubber Ring” säger en kvinnoröst : “You are sleeping, you do not want to believe”.

The Smiths: “And everybody”s got to live their lives and God knows I”ve got to live mine.”

(“William it was really nothing”, 1984)

Håkan: “Dom har gått för att leva sina liv och Gud vet att jag måste leva mitt”.

(“Atombomb”, 2000)

 T- Rex

I ”jag var inte gjord för dessa dagar”: inleder Hellström i sin tur andra versen av sin låt med raden:”Och jag dansade när jag var tolv.” Vilket är samma som T – Rex “I was dancing when I was twelwe.”

Blue Öyster cult

I en midsommarnattsdröm sjungs detta: “Satte mig i baksätet och tog mig på en tur. radion var på. Kan du digga det är locomotion, för mycket revolution”. Blue Öyster cults låt innehåller raderna “Put me in the backseat, and they took me for a ride. Yeah, the radio was on, can”t you dig the locomotion. Kingdoms of the radio, 45 RPM. Too much revolution then”

Cornelis Vreeswijk

Cornelis “Allt är bedrägeri, men det struntar jag i, för att du har så mjuka läppar”

(“Visa till Veronica”, 1972)

Håkan Hellström

“… allt är falskt och bedrägeri, men det struntar jag i, för vi dansar och du har så mjuka läppar”

(“Kom igen Lena”, 2002)

 

Eldkvarn

Eldkvarn:”Ta mig till kärlek, ta mig till dans, spela ett nummer som tar mig nånstans”

(“Djungel”, 1981)

Håkan: “Ta mig till kärlek, ta mig till dans, ge mig nåt som tar mig någonstans”

(“Känn ingen sorg för mig Göteborg”)

Morrissey

Morrisey:”Come, Come, Come – nuclear bomb”

(“Everyday Is Like Sunday”, 1988)

Håkan: “Kom, kom atombomb”

(Atombomb, 2000)

Morrissey: “Young girl one day we really will be old. But the thing is I love you now.”

(“Disappointed”, 1988)

Håkan: “En dag kommer jag och du att verkligen bli gamla/ Men jag älskar dig nu.”

(“Uppsnärjd i det blå”, 2000)

 

/A

3 comments
  1. ant said:

    haha roligt och intressant inlägg!

    lyssna öven på “desperado” med The Eagles. Håkans “nu kan du få mig så lätt” ligger väldigt nära.

  2. Att bli “lånad” av Håkan är den finaste av komplimanger. Överhuvudtaget är plagiat den uppriktigaste formen av smicker.

  3. Lyssna på ‘Basta de llamarme así’ med Fabulodos Cadilacs (1986) och jämför med ‘Vi två, 17 år’ från Känn ingen sorg för mig Göteborg-albumet. Myckert tydliga likheter med versen och upptakten till refrängen samt till viss del baslinjen i refrängen, som dock är instrumental på Cadilac’s låt.

Leave a Reply

