100 låtar som förändrade musiken

100 låtar som förändrade musiken
UR.se har skickligt rankat de 100 bästa låtarna som förändrade musiken. Varje vecka kommer 10 nya låtar att presenteras. Just nu befinner sig UR på nr 60-50. Alla genres ingår och förklaringar till låtvalen beskrivs detaljerat. Vilken låt tycker du själv förändrade musiken vid det tidsskedet mest? Jag tippar på Sex Pistols – God save the queen som NR 1 , vilken tippar du på? Spotifylistor varje vecka med nya låtar på topplistan. Så passa på att följa dessa listor! Det gör du här: UR´s lista

Såhär skriver UR själva om sin lista: “John Lennons “Imagine” är med på de flesta listor över världens bästa låtar. Elton Johns “Candle in the wind” är historiens mest sålda låt. Men platsar någon av dom på en lista över populärmusikens viktigaste låtar?
I 100-listan rangordnar vi populärmusikens 100 mest betydelsefulla låtar – kanske har de startat en ny musikstil, förändrat sättet för hur man producerar musik, hur man skriver låtar eller hanterar ett instrument. Listan utgår från år 1960-2000 och uppdateras med tio nya låtar varje vecka”

Några exempel från plats: 60-56

#56 Both Sides, Now (Joni Mitchell 1968)
Joni Mitchell har inte haft så många egna hits, men hennes påverkan på i stort sett alla singer/songwriters fram till idag kan inte överskattas. Hennes personliga och uttrycksfulla sångstil parades på “Both Sides, Now” med ett lika stilbildande gitarrspel. På den här låten, liksom i flera andra av sina låtar, har Mitchell stämt om gitarren för att skapa nya klangfärger.

#57 Roxanne (Police 1978)
Police lånade punkens energi men utan det koncentrerade hatet, och adderade jamaikansk baktakt. Flirten med reggaerytmer blev en succé och “Roxanne” från debutskivan Outlandos d’Amour blev en världshit. Rytmidéerna kopierades av många 80-talsartister och går fortfarande att spåra i pophits då och då.

#58 Tanz Debil (Einstürzende Neubauten 1981)
Einstürzendes musik är lika malande och monoton som Faust och Kraftwerk, men dessutom med hembyggda instrument i stil med metallsjok. “Tanz Debil” är öppningsspåret på bandets debutskiva Kollaps och blev viktig för genren industrimusik som i sin tur ledde till industrirock och industrimetall med grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

#59 California Dreamin’ (The Mamas & The Papas 1965)
Låten är faktiskt skriven i det läge den beskriver – längtan till Kalifornien i ett kyligt New York. John och Michelle Phillips skrev den och spelade in den tillsammans med Denny Doherty och Cass Elliott. Det ljusa och klara soundet, skapad inte minst av sångarrangemanget, tillsammans med Kalifornienromantiken signalerade den kommande hippieeran.

#60 No Woman No Cry (Bob Marley 1974 och 1975)
Studioinspelningen gjordes på Natty Dread 1974 men den mest kända versionen av låten är antagligen liveinspelningen på Live! ett år senare. Under tiden hade Eric Clapton haft en hit med sin version av “I Shot The Sheriff” och reggae blev Den Nya Grejen. Marleys gungande ganjaindränkta musik tog Europa med storm; många jamaicanska akter följde efter, liksom mer eller mindre trovärdiga varianter av stilen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: