Recension – Thåström på Cirkus den 26 februari (turnepremiär)

Aldrig har han varit såhär stor, Thåström. mannen, den mytomspunna, och kanske nu också en legend. Cirkus såldes ut direkt vid biljettsläppet och det lades tre stycken konserter i rad dagarna i enda.

Scenen är för kvällen smyckad i industridekor, det är metall, hårt och kargt. Thåström kliver in tillsammans med sitt eminenta band med bla Pelle Ossler och Ulf ”Rockis” Ivarsson. Han är iklädd svart kostym, hängslen och hatt som  direkt för tankarna till videon för ”Märk hur vår skugga”. Konserten inleds med titelspåret på nya skivan “Beväpna dig med vingar” och den följs av den tidigare, flitigt spelande ” Miss Huddinge 72” . Vi ser en annan Thåström som står på scenen. En avslappnad, nöjd, självsäker man och som han sjunger! “Miss Huddinge 72″ följs av ”Dansbandsångaren” som inte levererar som den gjorde på Way out west. Efter en ganska lugn inledning så startar konserten på allvar. Det sker med ”Aldrig nånsin komma ned” och nya ”Nere på maskinisten” där Thåström målar upp en kall, industri värld innehållande poeter och vilsna själar. Utmärkt!

Sen börjar något jag själv väntat på väldigt länge.” Ingen neråt sång” från ”De e ni som är dom konstiga de e ja som e normal” spelas och som den görs! Gåshuden är ett faktum och den text som jag tycker kan vara Thåströms bästa – den känns ända in kroppen. Tempot på konserten höjs, volymen likaså, vilket behövs för en Thåström i storform. Allt följs av ”Smaken av dig” och en positiv version av Imperiet dängan ”Kriget med mig själv”. Än personligare blir det med ”Främling överallt” som handlar om Thåströms relation med sin far, det personliga fortsätter i och med livssammanfattningen i ”Kortbiografi med litet testamente”som avslutas oväntat när Thåström nästan skriker ut orden ur låttexten. Det är en av konsertens höjdpunkter inklusive ”Ingen Neråt sång”, “Vacker död stad” som inte heller spelats särskilts ofta på senare år.

Extranumren inleds med “fanfanfan” vilken inte ter sig, den känns sönderspelad men Thåström ger publiken vad de vill ha. Den ” industrialiserade” versionen av ”Du ska vara president” fungerar alltid och Thåström pekar på publiken som såklart pekar tillbaka. Med samma tema på efterföljande “Rock´n roll är död ” görs ingen besviken. Konserten avslutas med ”Sönder Boulevard”. En hyllning till Köpenhamn där Thåström tidigare bodde. Låtvalen på konserten var ganska givna, inte några större överaskningar bjöds det på vilket ett troget fan kan känna som en liten besvikelse. Kanske hade tex en avslutning med nya avskalade ”Sluta när jag vill” gjort sig bättre.  Men det är en bagatell. Det är Thåström som är president just nu.

Låtlista
Beväpna dig med vingar
Miss Huddinge