Recension: Justice, Annexet 2 mars

Recension: Justice, Annexet 2 mars

Röken ligger tät längs scenen, spotlightsen lyser intensivt i olika färger och publiken är peppade till tårna. Marshallhögtalarna står uppradade i berg, och mitt emellan dessa likt på ett upphöjt podium står de franska electrohjältarna Justice bakom deras signifikanta lysande kors.

Som bekant släppte gruppen förra året sin andra fullängdare ”Audio, Video, Disco”, som mottogs med delade meningar av kritikerna. Enligt min åsikt står albumet jämfört den tidigare hyllade debuten  ”” verkligen i skuggan av det. Bortsett från titelspåret är albumet i mina ögon direkt svagt, och eftersom man här lagt större fokus på de lugnare partierna kommer albumet inte alls upp i samma nivå som det tidigare. Med andra ord hade Gaspard och Xavier en hel del att bevisa för att få tillbaka sin storhet då det brutalt vackra ”” stod i en klass för sig.

Konserten inleds mäktigt med den brutalt tunga och utmärkta ”Genesis” från första albumet, och sätter direkt prägel på konserten. Guldkorn på guldkorn avhandlas (läs ex. ”Waters of Nazareth”, ”D.A.N.C.E.” och ”We Are Your Friends”) och tillsammans med ett väldigt snyggt synkad ljusshow, Annexets akustik och pubilken som verkligen är med på noterna blir det en väldigt mäktig tillställning. Titelspåret avhandlas bakom en lysande orgel, och det hela känns väldigt mäktigt. Något som dessutom blir påtagligt är att de nyare spåren fungerar bättre i en livemiljö än på skiva, då de här får den tyngd som krävs. Det hela hade definitvti blivit en fullpoängare om det inte vore för att en del låtar skalades ner till tunnare remixer, om detta var för att ge de övriga låtarna större tyngd är oklart. Det sticker tyvärr lite i öronen. Det blir därför en 4 av 5 i betyg, till en mycket trevlig konsert som jag tror många kommer att bära med sig länge.

Gaspard och Xavier – vi ses på Hultsfred! (Jag står längst fram).

/F