Recension: Dungen, Katalin i Uppsala – 3 mars

Recension: Dungen, Katalin  i Uppsala  – 3 mars

Innan Dungen intagit Strand i december förra året hade bandet inte spelat i Sverige på 2 år. Dungen är med sina svenska texter oerhört populära utomlands och då särskilt i USA. För kvällen väntade Uppsala för bandet.

De är väldigt få som hittat hit denna lördagskväll, lokalen känns halvfull. Då Dungen är ett band av stor kaliber och katalins lokaler är små och som gjutna för intima konserter känns det  hela en aning förbryllande. Inledningen är instrumental vilket också blev spelningens stora tema då många låtar på senaste skivan är instrumentala. “Skit i allt” från 2010 är enklare, lite mer nedtonat album men Dungens karaktär finns självklart fortfarande i flöjt och gitarrsolon om än i en liten lättare jazzig och mer melakolisk förpackning.   “Blandband” är den låt under kvällen som sticker ut bland det instrumentala delarna.

Hela bandet är oerhört duktiga, Reine Fiske ger sig verkligen hän med sin gitarr och Gustav Estjes vandrar mellan sång, gitarr, piano och flöjt. Tyvärr missas det oerhört viktiga samspelet med publiken och det känns som mer som ett väldigt bra rep. För kvällen väljs det att inte spela några gamla godingar som “Solen stiger upp” eller “Stadsvandingar” från debutplattan “Stadsvandringar”  (2002 ). En skiva som är mer psykadelisk och “woodstock” än de senare alstren. Med förståelse att de själva nog är trötta på en del av de låtarna.

Bäst under kvällen görs låtarna från “Ta det lugnt” (2005). “Du är för fin för mig” inleds Beatles ala “Let it be” och “Panda”, “Ta det lugnt”, “Festival” gör sig inte sämre.  Efter avslutningen klappar den tappra publiken frenetiskt för att få in bandet för ett extranummer. Bandet kommer inte och det känns ganska typiskt för denna konsert då Dungen inte blev riktigt inpirerade av den lilla publiken.  Väldigt tråkigt av ett begåvat band som leverat stort tidigare.

Betyg: 3/5

/A