Till minne av Dan Andersson

Till minne av Dan Andersson

Idag den 6 april är det exakt 124 år sedan Dan Andersson kom till världen. Andersson som kom att ha en  stor inverkan på många framtida poeters och artisters verk med sitt författarskap.

Dan Andersson växte upp i byn Skattlösberg i Dalarna. Vilken låg i Dalarnas såkallade finnmarker – dit svedjefinnar flyttade för att bryta bygd. Hans far var småskolärare och hans mor arbetade som assistent i skolhuset.

Tidigt fattande Dan Andersson tycke för författarskapet. Han lärde sig läsa vid 5 års ålder och vid 14 års ålder reste Dan på egen hand till Minnesota där faster Sara och Carl Petter Anderssons hade en farm i Forest Lake, norr om Minneapolis. Där bodde han och arbetade på deras jordbruk under en tid innan han for hem. Det var meningen att hela familjen skulle flytta till USA men det visade sig inte vara till någon större fördel gentemot hemma. Skrivandet utvecklade han än mer på Brunnsviks folkhögskola och ett av hans mer kända verk” till min syster” gavs till hans syster Anna på hennes 18 års dag.

Det kändaste av Dan Andersson verk heter ”En kolvaktares visor” samt ”Kolarhistorier”. Dessa skrevs när Dan Andersson bodde i Loussastugan och hans poesi har en popularitet genom sin naturmystik och gudssökan. Många verk handlar också om olycklig kärlek och en tvivlan på livet. Många har valt att tolka Dan Andersson på sitt vis. Sofia Karlsson ägnar en hel skiva, Dag Vag har gjort en cover på “Jag har drömt” från “Svarta Ballader” vilken är en av mina favoriter.

Här är ett utdrag:
Jag har drömt, att när alla stjärnor skina,
över vildmark som viskar, vad i ensamheten hänt,
att alla vindar som kring tjärnlanden vina,
skulle lära mig att kväda vad jag känt.
Jag har drömt att en liten, liten kvinna,
skulle söva mig med visor, skulle smeka mig med skratt,
och när allt som jag byggt måste brinna,
skulle följa mig i elddopets natt.

Andra som tolkat är bla Staffan Hellstrand och Dan Viktor. Thåström har hyllat Dan Andersson som en del av hans stora inspirationskällor. På skivan Kompost finns en tolkning av “En spelmans jordafärd” och låten “Om Black Jim” från Skebokvarnsvägen hyllar Andersson samtidigt som den tar upp de tragiska omständigheterna kring hans död.

Dan Andersson hade begivit sig till Stockholm den 16 september 1920 för att söka jobb på Social- demokraten. Hotellpersonalen hade som vanligt rökt med vätecyanid för att få bort vägglösen. Det de inte gjorde var att följa föreskrifterna om vädring korrekt. Dan Andersson hittades död senare på kvällen.

Varje år hålls Dan Andersson veckorna för att återigen väcka minnena och dela denna poets tankar och verk.

/A

Leave a Reply

