Recension: Frankie Rose, Debaser Slussen – 13/7

Recension: Frankie Rose, Debaser Slussen 13/7

Halvägs på sin Europa turne gästade den förre Crystal Stilts och Vivian Girls trummisen Frankie Rose ett för kvällen halvfullt Debaser Slussen (trots den fria entren).  Numera på egna ben har hon i bagaget,  ett av årets bättre album i form av “Intestellar”.  I och med framflyttningen på scenen har hon lämnat det lite skränigare garagesoundet och bjuder nu istället med oss till ett gotiskt, drömmande New Wave landskap i popformat. Det är minimalismen och de små detaljerna som skiljer “Interstellar” från andra mediokra indieplattor.

Inledningen sätter kvällens nivå direkt och ett av skivans starkaste kort i form av “Nightswim” avverkas tight av bandet. I singeln. ”Know me ”, för trummorna  tankarna till The Cure och det spelas därför senare , inte helt oväntat en lysande cover på Cures bästa “A forest”. En tolkning som jag även tror att Robert smith hade varit nöjd med. Gospel/Graces drömdoftande syntljud för även det tankarna till Cure men då till gruppens lysande “Disintigration”.

Skillnaden skiva /live  är hårfin. Det vackra melodierna från skivan når oss men ekona som ger mystiken lyser med sin frånvaro. En gammal låt spelas, “Candy” som gjordes av Rose’s gamla band Frankie Rose and the Outs och plötsligt är vi tillbaka till hennes tidigare Vivian girls sound. Vilket inte  alls känns lika intressant.  Trots det tighta bandet känns Frankie Rose inte som den starka scenpersonlighet som behövs för att lyfta det flesta låtarna till en nivå högre och det blir därför en ganska platt spelning.  Däremot i avslutningen med “Pair of Wings” växer hon en nivå och det blir en fin avslutning på kvällen.

/A