I Skivspelaren just nu: Vånna inget – Jag ska fly tills jag hittar hem (EP, 2012)

I Skivspelaren just nu: Vånna inget – Jag ska fly tills jag hittar hem (EP, 2012)


De senaste åren har en mängd olika försök gjorts att släppa en bra punkplatta och många med misslyckat resultat. Undantaget får ses vara Masshysteri –Masshysteri från 2010. Småländska Vånna inget gör också en värdig hyllning till genren som många sa dog för årtionden sedan. Formatet som nu verkar vara på tapeten är en Melodiös Pop-punk men där ångesten och drivet fortfarande finns kvar från ursprunget.

Texterna får ses som en nyckel som skapar en enkel, rakhet till oss lyssnare , en nyckel som känns som en smärre spark. En spark som får ses som en självklarhet för att göra något värdigt i punkengenren och det hittar vi på “Jag ska fly tills jag hittar hem “. Allra bäst på denna EP är låten nödsignal där Karolina Engdah sjunger:

“jag har träffat dig förr
jaja jag har sett dig precis överallt
vi har ett trasigt humör och vi
vi kan inte ta nånting kallt
och våra steg har slitit upp marken, slitit upp den här gatan
o du krossar hjärta efter hjärta med handflata”

Även I titelspåret känns drivet och det ges vibbar av en ung och hungrig Maria Andersson I tidiga Sahara Hotnights. Denna EP är definitivt en förbättring sedan debuten “Allvar” (2011). Så missa inte denna EP om ni tillgör dom som trodde att den svenska punken var död.

/A

Leave a Reply

