Way out west 2012 – En liten resume

Way out west 2012 – En liten resume

2012 års WOW saknade bokningsmässigt de riktigt stora namnen utan stod istället för en bredare lineup. Några nyheter för iår var ett Wifi på festivalområdet samt en vegetariskt sista nyhet i form av att all mat skulle vara vegetarisk ( dvs hamburgestånden bytte sin hamburgare mot vegetariska burgare.) Nog om detta och till de mer intressantare alternativen, nämligen spelningarna.

Torsdagen 9/8

Thurston Moore – Linnetältet

Torsdagen inleddes i det nya Linne´tältet som visade sig från sin allra bästa sida med ett fantastiskt ljud under hela festivalen. Den evigt unge och för kvällen peppade Thurston Moore var på ett nostalgiskt humör och det visade sig att han inte kan släppa sina distande gitarrer till förmån för nya akustiska skivan Demolished Thoughts. Publiken bestånde av en mängd inbitna Sonic Youth fans såg ut att vara oerhört tillfredställda med valet. Inledningen med klassiska Kool Thing gav mersmak. Hyllningen till Paul Drummond från 13 th Elevators – med Thurstons sidoprojekt Chelsea Light Moving och Empires of time får ses som kvällens bättre alster. Det enda spåret som spelades från nya skivan var en 20 sekunders kort version av Blood never lies. Intimiteten utan de nya akustiska altren uteblir och det mest roande blir att se Thurston njuta av vad han åstadkommit. Något som känns som en livstid i ett rockperspektiv. En bra och underhållande början på festivalen.

Refused – Azalea

Refused var festivalen största och mest exklusiva bokning. Efter en hyllad USA sejour med besök på bla Coachella och Jimmy Fallon befann sig nu alltså bandet på Slottskogens största scen. ”Refused are fucking dead” var nu ”Refused are not fucking dead”. Bandet klädda i tight svidande kostymer i olika kulörer såg oerhört laddade ut till en början bakom det genomskinliga skynket som gömde bandet. Dennis Lyxcen blundande koncentrerat och såg ut satt be till högre makter inför starten. Skynket släpps och ett flertal låtar från ”Shape of punk to come” spelas i högt tempo. Slottsskogen första Moshpit bildas framför scenen och höjdpunkten med Rather be dead får även de mindre inlyssnade att förstå bandets storhet och liveförmåga. På New Noise exploderar Slottsskogen och efteråt ler en tror jag överväldigad och oerhört lycklig Dennis Lyxcen över denna monstruösa spelning som sätter punkt för Torsdagen. En torsdag som sätter press på de kvarvarande dagarna av festivalen.

Fredagen 10/8

War on Drugs – Linne´tältet

Trots en lovad hel soldag (SMHI) fullkomligt vräker regnet ned vid lunchtid. Det är fullsatt i Linne´tältet trots den alldeles för tidiga lagda speltiden (kl13!). Bandet hade förtjänat mörkare inslag i omgivningen för att kunna förmedla den känsla bandets ljudbild framhäver. Till början på konserten så ges en undran om inte det är kurt Vile som står därframme. En aningen kraftigare men med samma hårsvall och slitna jeansjacka. Nej det är såklart kompanjonen och ursprungsmannen Adam Granduciel. Springsteenlika Baby Missils funkar utmärkt och Best Night likaså. Men det är extranumret och avslutningen i Black water falls som är höjdpunkten och kanske skulle spelningen ha nått en toppnivå med ett omgivet mörker. En av de färre misslyckande schemaläggningarna denna annars väll planerade festival.

Best Coast – Linne´tältet

Ren indiepoprock från Los angeles i ett tält med det bästa ljudet kan inte slå snett. Utan överaskningar med undantag för en ny låt med hårdare sound levererar en Bethany Cosentino för kvällen klädd i leopardmönstrat det mesta från senaste Crazy for you (2010). Låten California och dess medlodiösa ådra skapar en dansant och enkel catchig känsla som publiken ger gensvar på. Med en ganska fattig katalog ges inte underlag för en toppspelning med det är klart underhållande och det melodiösa når fram till oss alla fans av Los Angeles Pop.

John Maus – Storan

Min absoluta höjdpunkt under festivalen och som kom att infria de stora förväntningarna maximalt. In för kvällen kommer en exalterad John Maus som med endast sällskap av sin mikrofon och playback utrustning. Playback – något som man antingen älskar eller hatar. Låtar från We must become the pitiless censors of ourselves averkas i högt tempo med en hoppande och sig själv slående Maus som skriker utan ångestskrik som publiken annamar fulltaligt. Det är nästan en utomkroppslig känsla som sprider sig hos publiken. Det blir inte mer kraftfullt än detta. Believe och Joy Divison lika Quantum Leap står för konsertens absoluta höjdpunkter och det går inte att motstå någon som bjuder på sig själv så mycket. Det hela är över på 25 minuter och visst är det i kortaste laget och kanske skulle han inlett med utmärka Covern på Molly Nilssons Hey Moon? Men Maus går sin egna väg och visst ger det en extra spänning. Utmärkt. Missa inte att titta på klippet nedan trots det dåliga ljudet.

 

Lördag

Lördagen skulle gå i hiphopens tecken med stora bokningar i Common, ofwgkta, Asap Rocky och jag la istället krut på min egna stereo. Kraftwerk fick bli undantaget.

Kraftwerk – Flamingo


Nej Kraftwerk, i ett sista försök att boka något stort till årets festival bokades Kraftwerk. Skulle en 3D show rädda bandet från de rykten som florerade om en trist spelning? Trots pålagda effekter för att anpassa den stilbildande musiken till dagens efterfrågan blir det en ganska plats spelning. Radioactivity och transeurope express får ses som ett litet undantag och hade en annan varit mer inlyssnad hade jag förstått känslan som spreds bland de 27000 glasögonklädda fansen. Kraftwerk är endå en milsolpe i den elektroniska musikens stilbildning – för alltid.

Några sista ord: WOW är en festival som nu har etablerat sig för att stanna med intresanta bokningar och ett framtidstänk som ligger långt fram gentemot de andra svenska festivalerna. Telefonätet funkade för sörsta gångenhyfsat och trots åtskilligt borttappade ägodelar i form av skivor, kläder, och solglasögon har minnena från dessa dagar ersatt de materiella kostnaderna med råga. Vi syns nästa år Göteborg.

/A

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: