Recension: The XX – Berns 2/8

Recension: The XX – Berns 2/8

Det är lite mer än 1.5 år sedan den hyllade trion gästade Sverige med en klubbspelning. Nu åter på Svensk klubbmark för att ge en inblick inför den superhypade uppföljaren till debuten XX – nämligen”Coexist.  Ett sedvanligt svartklätt The XX  kliver in på  ett förväntansfullt och fullsatt Berns.  Fyllt med de lyckligt lottade fans som lyckats knipa en biljett i det biljettlotteri som skapats för att alla skulle ha en schysst chans att få se trion.

Inledningen sker i form av singeln Angels,  i ett sound och tempo som lätt kan härledas till albumdebuten – The XX.  Vilket senare visade sig vara en vilseledande marknadsföring inför ”Coexist” då konserten istället tog andra banor.  Den enkla refrängen i Angels “Being as in love with you as I am” ger en form av viskande allsång hos publiken. Formatet fortsätter sedan i en  sedvanlig XX anda med  ”Heart skipped a beat”, Crystalised och Fantasy.  Det intima scenspråket som uppstår mellan Rory och Oliver kan bara vara ett resultat av idogt turnerande,  skapat av glädjen till musiken. Deras lugna spejande blickar berör publiken. En för kvällen ovanligt entusiastisk svensk publik.

Sedan börjar en period med nytt material (se låtlista nedan) som visar på vilken stor del Jamie XX har i bandet efter sin bandajour. Det är mer bas, högre tempo och en betydligt klubbigare sida som visas.  Men trots det förloras inte  soundet som de byggt upp med alla de enkla melodiösa slingorna och sina monotona röster. Det här är bra.

Tempot hålls upp med helt nya klubbigare versioner på äldre material som Shelter, Intro och en fantastiskt nervkittlande och mäktig version av Infinity.  Där en Jamie massakrerar slagverket som om det bara skulle användas för denna konsert. Det får Berns att fullkomligt explodera och när samtidigt massor med silverfärgad confetti faller ner från Berns vackra tak, så är det inte svårt att förstå att många väntat länge på denna konsert. Övergångarna  mellan varje låt är hårfin och avsaknaden av mellansnack känns naturlig, tid och rum raderas ut.  När sedan leenden på frontduon börjar synas ges en känsla av lättnad hos det hårt medieåtsatta bandet.

XX logon i bakgrunden tänds i slutet på konserten och känslan ges av de verkligen vill förtjäna sin logo  med stolthet. Avlutningen med Stars är pricken över i:et denna kväll. Detta var en hint om att världens mest nu aktuella band kommer att ha gjort en av årets bästa plattor inom årets slut.

Spellista:

Angels

Heart Skipped A Beats